wyślij

Publikacje

O CSM

Publikacje

O CSM
Sztuka do odkrycia
My, Taniec Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku
Przecieki
Jan Hetman Tarnowski
ARSO Ensemble - Sonatas for Strings Gioachino Rossini
Melomaluchy - płyta i zestaw ćwiczeń
Nienasycenie spojrzenia
Dzięki Wolności
Sztuka do odkrycia

Sztuka do odkrycia

Anna Królica

Data premiery: 2011
Liczba stron: 110
ISBN: 8392750896, 9788392750895

Ze wstępu:


Książka Anny Królicy jest niejako wyjściem naprzeciw głosom krytycznym, gdyż autorka podejmuje próbę naukowego kreowania dyskursu o historii polskiego tańca współczesnego z perspektywy tyleż oryginalnej, co odważnej. Badaczka przyjmuje za cezurę rozwoju polskiego współczesnego tańca rok 1973 i powołanie przez Conrada Drzewieckiego Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego, co jest powszechnie przyjęte w narracji historycznej. (...) Autorka sama wyznacza schemat, który wydaje się obrazować w dużym stopniu pewne obszary wykluczenia i przemilczenia w dotychczasowych publikacjach ale - co istotniejsze - powoli wypierane nawet ze świadomości artystów, zwłaszcza młodszego pokolenia i tym cenniejsze wydaje się być ich przypomnienie. Zamiast linearnej próby opisu wszystkiego, czytelnik otrzymuje precyzyjnie pomyślany przewodnik po wybranych zagadnieniach, którego cenną część stanowią rozmowy z artystami, skoncentrowane wokół historycznej osi przebiegu ich kariery i doświadczeń początków swoistego boomu na taniec współczesny w Polsce.
Joanna Szymajda


O autorce:


Anna Królica - Prezeska Fundacji PERFORMA, współzałożycielka i redaktorka portalu NowyTaniec.pl. Teatrolożka i rusycystka. Prowadzi autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na Uniwersytecie Jagiellońskim. Poza krytyką taneczną zajmuje się teorią i historią tańca, szczególnie na obszarze Polski i Niemiec. Publikuje w „Didaskaliach" i „Teatrze" oraz portalach www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. Prowadzi również działalność popularyzatorską: autorka licznych tekstów towarzyszących wydanej przez Agorę kolekcji DVD „Balet i Taniec"; organizatorka warsztatów krytycznych, wykładów, a także - dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - pierwszego konkursu na pracę dyplomową o tańcu teatralnym. Współzałożycielka Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Przewodnicząca Rady Programowej w Instytucie Muzyki i Tańca. Koordynator merytoryczny I Kongresu Tańca. Była w Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca 2008 i ponownie jest w eksperckim jury Polskiej Platformy Tańca 2012. Aktualnie pracuje nad zagadnieniem pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch.


Spis treści:

  • Wstęp autorstwa dr Joanny Szymajdy, wicedyrektor Instytutu Muzyki i Tańca
  • Od autorki
  • Zapomniana historia czyli taniec nie zaczął się wczoraj
  • Nowa era tańca - „Balety Conrada Drzewieckiego;
  • Kicz i prawda ciała czyli Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro
  • Ciągle się uczę - rozmowa z Iwoną Olszowską
  • Przestrzeń wolności - rozmowa z Leszkiem Bzdylem
  • Myślimy teatrem - rozmowa z Joanną Czajkowską
  • Lata 90. czyli teatr tańca to nie zawsze to samo
  • Idąc rakiem. Teatr Dada von Bzdülöw
  • Od festiwali do instytucji czyli jak zrobić uczelnię z wakacyjnej imprezy
  • Nowe pokolenie czyli dzieci Browaru i ich rówieśnicy
  • Taniec.pl czyli choreografia jako produkt eksportowy
  • Zakończenie
  • Biogram autorki

 

Film z promocji książki:

My, Taniec <br />Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku

My, Taniec
Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku

Jadwiga Majewska

Data premiery: 2013
Liczba stron: 475 ISBN: 8392750888, 9788392750888

 

Taniec to demokracja. Dlatego jego dzieje, zwłaszcza w Polsce przebiegają równolegle do transformacji ustrojowej - pisze Jadwiga Majewska w pierwszej na naszym rynku antologii krytyki tańca "My, taniec". Na kilkuset stronach zebrała wszystko to, co najważniejsze w polskim tańcu w ciągu ostatnich 25 lat.

Tańca nie daje się pisać? Nie warto więc o nim pisać - pyta prowokacyjnie Majewska we wstępie do książki przywołując i przypominając jednocześnie najważniejsze teksty o polskim tańcu, które po 1989r. pojawiły się w prasie, branżowych magazynach i internecie.

 

Wśród autorów uznane nazwiska polskiej krytyki teatralnej, a także kuratorzy i promotorzy tańca: Joanna Leśnierowska, Jacek Marczyński, Witold Mrozek, Jadwiga Ignaczak, Tadeusz Kornaś, Anna Królica, Aleksandra Rembowska, Julia Hoczyk czy Stefan Drajewski. O polskich zespołach baletowych, teatrach tańca, solistach, kolektywach, niezależnych twórcach i samym tańczeniu piszą umieszczając ich choreograficzne prace w międzynarodowym kontekście domagając się należnego dla sztuki tańca miejsca.

 

Taniec polityczny

Ta antologia, jak pisze Majewska, zastępuje także forum, którego środowisko dziś tak bardzo potrzebuje. Każdy tekst jest próbą znalezienia języka, jest jednocześnie skomponowana  z kilkudziesięciu tekstów kroniką ostatniego tanecznego ćwierćwiecza w Polsce; zapisem rozwoju tanecznych indywidualności i nowych zespołów, ale też upadku drugich. Majewska rozumie taniec nie tylko w kategoriach kulturowych czy antropologicznych. Jej zdaniem taniec jest formą historii, sejsmografem zmian politycznych, społecznych czy ideologicznych. W swoich rozważaniach idzie tez dalej, stawiając odważne tezy: taniec to demokracja, a w Polsce szczególny wyraz tego, co dzieje się z narodem i państwem, jego  kulturą i duchowością.

 

"Polski taniec współczesny" - w oczekiwaniu na eksplozję popularności"

Tytułowe "My" to tancerze, choreografowiem kuratorzy fetsiwali, fotografowie, krytycy i publiczność. Chciałam pokazać, ze o polskim tańcu i polskich artystach, da się pisać po polsku - przekonuje autorka i pyta: jakiego rodzaju krytyka i jaki komentarz na temat sztuki są dzisiaj potrzebne? Jaka krytyka będzie służyć dziełu nie próbując zając jego miejsca? Pytań jest więcej, na przykład o to, czy polski taniec dzisiaj ma szanse ofiarować światu to, co niegdyś polski teatr ofiarował Grotowskim i Kantorem?

 

Genealogia polskiej sztuki tańca

Prof. Grzegorz Niziołek nie ma wątpliwości, że taka publikacja na znaczenie historyczne "dokumentuje narodziny nowej dynamiki zainteresowania sztuką tańca w Polsce. Dynamiki w dużym stopniu związanej ze zmianami politycznymi po 1989r., zainspirowanej przede wszystkim wybitnymi zjawiskami w dziedzinie tańca europejskiego i światowego,  ożywionej transferem spektakli i idei. Zdaniem Niziołka ma też szansę wzmocnić samo środowisko artystyczne i krytyczne polskiego tańca, zapisując jego genealogię i ścieżki rozwoju, pozwala dokonać pierwszych podsumowań, ujawnić mocne i słabe strony całego ruchu, ustanowić dla niego nowe kierunkowskazy".

 

Poznaj "Pokolenie solo. Najważniejszych młodych twórców polskiego tańca" pióra Anny Królicy

Jadwiga Majewska jest krytykiem i kuratorką , wykłada i prowadzi warsztaty na temat historii i teorii tańca oraz pisania o tańcu. Publikuje m.in. w "Teatrze", "Znaku", "Tygodniku Powszechnym", "Res Publice Nowej".

"My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989r.", książka została wydana przez Centrum Sztuki Mościce. Publikacji towarzyszy bogaty wybór fotografii.

 

źródło: "My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989r.", oprac. AL

 

Anna Legierska

Przecieki

Przecieki

Dariusz Bugalski

Dariusz Bugalski uważa, że język dziennikarski i poetycki to dwie różne historie. Język w dziennikarstwie jest abstrakcyjny, ważny jest człowiek, który się za nim kryje, natomiast w poezji język jest najważniejszy. Autor mówił o poszukiwaniu poprzez twórczość swojego prawdziwego „Ja”.

Jan Hetman Tarnowski

Jan Hetman Tarnowski

Produkcja  ma pokazywać wielowymiarowość tej postaci: wodza, męża stanu, dyplomaty, obieżyświata, humanisty, przyjaciela artystów i zdolnego administratora ogromnych dóbr majątkowych.

Szczegółowo aktywność hetmana jest omawiana głównie w obszernych dziełach naukowych np. w monografii pióra Włodzimierza Dworzaczka. Brakuje natomiast opracowań skierowanych do szerszego grona odbiorców, popularyzujących tę postać.

Z uwagi na brak źródeł ikonograficznych, okazją do realizacji filmu na ten temat stał się „Rok Jana Hetmana Tarnowskiego” obchodzony właśnie w Tarnowie, a także konferencje naukowe, na które przybyli naukowcy opisujący tę postać w bardzo różnorodnych ujęciach.

Rozmowa z nimi stworzyła możliwość nakreślenia ciekawego, ponadczasowego, wielowymiarowego rysu postaci tak bardzo ważnej dla regionu i nie tylko. Pomoc przy realizacji projektu na podstawie umowy o współpracy zadeklarowało Muzeum Okręgowe i dyrektor Adam Bartosz.

 

ARSO Ensemble - Sonatas for Strings Gioachino Rossini

ARSO Ensemble - Sonatas for Strings Gioachino Rossini

ARSO Ensemble działa w  ramach Stowarzyszenia Musicus Kameraliści Rzeszowscy, skupiającego szerokie grono artystów i melomanów, w ścisłej współpracy z  Filharmonią Podkarpacką.

W 2013 r. zespół nagrał swoją pierwszą płytę zawierającą „6 sonat na smyczki" G. Rossiniego, wydaną przez firmę DUX i Centrum Sztuki Mościce.

 

                            Gioachino Rossini
          6 Sonat na smyczki | 6 Sonatas for Strings
          Sonata nr 1 G-dur | Sonata No. 1 in G major
          Sonata nr 2 A-dur | Sonata No. 2 in A major
          Sonata nr 3 C-dur | Sonata No. 3 in C major
          Sonata nr 4 B-dur | Sonata No. 4 in B flat major
          Sonata nr 5 Es-dur | Sonata No. 5 in E flat major
          Sonata nr 6 D-dur | Sonata No. 6 in D major

                              

                              ARSO Ensemble:

             Robert NAŚCISZEWSKI - skrzypce | violin
                  Orest TELWACH - skrzypce | violin
            Anna NAŚCISZEWSKA - wiolonczela | cello
            Sławomir UJEK - kontrabas | double-bass


Melomaluchy - płyta i zestaw ćwiczeń

Melomaluchy - płyta i zestaw ćwiczeń

Płyta „Melomaluchy” zawiera wyjątkową muzykę oprawioną w piękną grafikę. Może być prezentem dla dziecka, lub wygodną „pomocą naukową” dla rodziców, którzy chcą wprowadzić swoje dziecko w świat muzyki klasycznej.

To pakiet zawierający: płytę CD ze specjalnie dobranymi utworami dla dzieci, książeczka z opowiadaniami ilustrującymi to, co dziecko usłyszy w każdym z utworów oraz „zeszyt ćwiczeń”, który da rodzinom możliwość wspólnej zabawy z muzyką.

Repertuar i wykonanie muzyki na płycie „Melomaluchy” zostały starannie opracowany przez instrumentalistów ze Stowarzyszenia Musicus. Są to krótkie, przystępne utwory, które w połączeniu z opowiadaniami z książeczki, inspirują wyobraźnie dzieci. Odgłosy zimy, przygody pstrąga, czerwonego jeża, wspólna gra na fortepianie lwa z pajączkiem, przypadki z tańcem wąsatego kompozytora – to wszystko czeka na dzieci i rodziców w „Melomaluchach”.

Wykonawcami muzyki są zaproszeni soliści i muzycy Arso Ensamble. Opowiadania do utworów napisał dziennikarz muzyczny Dariusz Stańczuk, a w grafikę ubrał Freedom for Pixels. Wydawcą jest Centrum Sztuki Mościce, korzystające z dofinansowania publikacji ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracę redakcyjną nad Melomaluchami zapewnia Radio RMF Classic.

 

 

Nienasycenie spojrzenia

Nienasycenie spojrzenia

Fotografia tańca Album pod redakcją Anny Królicy

Projekt graficzny książki Ryszard Bienert

wydawca: Centrum Sztuki Mościce

Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach „Programu wydawniczego 2017”

 

Nagrody dla „Nienasycenia spojrzenia”:

Wyróżnienie w kategorii Albumy

W 58. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek „Najpiękniejsze Książki Roku 2017”

http://www.ptwk.pl/index.php/2-uncategorised/132-58-konkurs-ptwk-najpiekniejsze-ksiazki-roku-2017

 

Międzynarodowy tytuł „50 the best work in book design” w konkursie AIGA i Design Observer (USA)

https://designobserver.com/50Books50Covers-2017.php

 

Międzynarodowy Honorowy Dyplom 2019 w konkursie:

Best Book Design from all over the World / Schönste Bücher aus aller Welt

Organizowanym przez Stiftung Buchkunst Frankfurt n.Menem (Niemcy)

http://www.stiftung-buchkunst.de/en/best-book-design-from-all-over-the-world/2019/honorary-appreciation.html

 

 

Dzięki Wolności

Dzięki Wolności

Gra familijna o charakterze edukacyjno- historycznym

Gra planszowa wydana z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, oparta na wybranych postaciach i faktach budujących naszą wolność w ostatnim 100-leciu.

Autorem grafik jest Marcin Wierzchowski, projektant graficzny, twórca murali, rysownik, m.in. jeden z autorów książki „Sen Alicji, czyli jak działa mózg” (wspólnie z Jerzy Vetulani, Maria Mazurek).

 

 

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.