Spektakle
Scena Otwarta 2019. Spektakl "Szeherezada/Medea"
Scena Otwarta, Scena Otwarta
Opera Śląska
Świat wschodnich bajek i greckich mitów przeniesiony do czasów współczesnych. O emocjach świata kobiet - Szeherezady i Medei - opowiadać będą spektakle Opery Śląskiej, w których zobaczymy tancerzy bytomskiego zespołu baletowego.
Spektakl "Szeherezada/ Medea"
Opera Śląska w Bytomiu
25 października 2019 r. godz. 19:00
Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA
KUP BILET
Szeherezada
Opowieść o zazdrości i potrzebie bliskości w najnowszej inscenizacji Opery Śląskiej nie ma w sobie nic z orientu i baśni, znanych z „Szeherezady” w choreografii Michaiła Fokina z 1910 r. Cały ciężar opowieści zostaje przeniesiony na relacje między bohaterami i rozbudowaną psychologię postaci. Akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonej współczesności, w bogatym domu zamożnego małżeństwa, w zimnych współczesnych wnętrzach. Nieświadomych domowników nieustannie podglądają ukryte kamery monitoringu. To podejrzliwy Szahrijar śledzi w ten sposób każdy krok żony i służby, karmiąc swoje kompleksy i obsesje. Jego chorobliwa zazdrość pogłębia konflikt i niszczy więź między dwojgiem bliskich sobie kiedyś ludzi, napędzając spiralę wydarzeń, które nieuchronnie prowadzą do tragicznego finału.
Obsada:
- Zobejda: Michalina Drozdowska
- Szahrijar: Karol Pluszczewicz
- Służący: Douglas De Oliveira Ferreira
- Służba taniec I: Sara Guarieri- Krzysztof Szczygieł
Mitsuki Noda -Paweł Kranz
Katarzyna Nalepa - Daniil Alexandrov
Monika Latusek - Patryk Nowacki
Ellen Bremer - Artur Dmochowski
Virdiana Hernandez Martinez - Karl Picuira-de Pimodan - Taniec II alter ego: Viridiana Hernandez Martinez - Paweł Kranz
Ai Okuno - Daniil Alexandrov
Sara Guarnieri - Karl Picuira-de Pimodan - Alter ego Sahrijara: Krzysztof Sczygieł, Artur Dmochowski, Keisuke Komori, Keisuke Sakai
Medea
Inscenizacja znanego dramatu Eurypidesa rozgrywa się na wysokich szczeblach władzy i polityki. Medea żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Z jednej strony jest lekceważona i upokarzana, z drugiej zaś wyrachowana i bezwzględna. Dotkliwe poniżenie wznieca w niej zaślepiającą żądzę krwawej zemsty, która stała się silniejsza niż instynkt macierzyński i naturalny odruch ochrony swojego potomstwa. Czy jednak niesprawiedliwość i krzywdy jakie ją spotkały, wystarczą by usprawiedliwić zbrodnię dzieciobójstwa? To pytanie jakie stawia widzowi spektakl Roberta Bondary. Tak jak w filmie Larsa von Triera zraniona Medea z rozmysłem i zimną krwią kalkuluje najbardziej bolesną dla Jazona zemstę, za zdradę jakiej się dopuścił poślubiając córkę króla Kreona.
Obsada:
- Medea: Michalina Drozdowska
- Jazon: Pluszczewicz Karol
- Kreon: Danill Alexandrov
- Kreuza: Monika Latusek
- Ajgeos: Artur Dmochowski
- kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
- reżyseria i choreografia: Robert Bondara
- scenografia i kostiumy: Martyna Kander
- reżyseria światła: Maciej Igielski
- projekcje wideo: Ewa Krasucka
- kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
- współpraca muzyczna: Grzegorz Brajner
- koordynacja projektu: Marta Kuźmiak
- czas trwania: 2 godziny - 1 przerwa
- spektakl dla widzów od 12 lat
Robert Bondara
Tancerz, choreograf, reżyser i pedagog. Artysta Polskiego Baletu Narodowego. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym współpracuje obecnie jako wykładowca oraz studiów podyplomowych – managerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Początkowo występował w Łódzkim Teatrze Muzycznym, a następnie przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2005 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego. Jest laureatem II nagrody oraz Nagrody Specjalnej Towarzystwa im. W. Lutosławskiego w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. B. Niżyńskiej w Warszawie (2008), nagrody im. J. Kiepury w kategorii Choreograf Roku 2011 w Polsce oraz finalistą 27-go i 29-go Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Hanowerze. Odznaczony Brązowym Medalem ‘Zasłużony Kulturze – Gloria Artis’.
Uczestniczył w Warsztatach Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego przegotowując balety When You End and I Begin... do muzyki P. Szymańskiego, The Garden's Gates z muzyką Sz. Esztényia, 8m68 do muzyki A. Tobina oraz Współczynnik przenikania, Czkawka do muzyki M. Jacaszka i Take Me With You do muzyki Radiohead. Zrealizował spektakle dla: bydgoskiej Opery Nova - Zniewolony umysł inspirowany książką C. Miłosza, oraz Stabat Mater i Harnasie K. Szymanowskiego; Polskiego Baletu Narodowego - Persona do muzyki A. Nawrockiej, A. Pärta i P. Szymańskiego, Nevermore oraz Świteziankę E. Morawskiego; Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie - Čiurlionis; Opery Wrocławskiej - Cudowny Mandaryn i Ognisty ptak; Teatru Wielkiego w Poznaniu - Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego (reżyseria i choreografia) oraz dla zespołów Company E w Waszyngtonie i Kieleckiego Teatru Tańca. Jego choreografie były prezentowane m.in. na 43. Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Kuopio, w moskiewskim Teatrze Bolszoj, w Bergen i Stavanger w Norwegii, Dance Salad Festival w Houston, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, na Dancing Poznań – Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu, Roberto Bolle and Friends Gala we Włoszech (Bolonia, Florencja, Rzym, Spoleto, Werona, Santa Margherita di Pula), we włoskiej telewizji RAI1, na międzynarodowym Festiwalu Tańca w Xinjiang w Chinach, w Osace i Tokio w Japonii, w Rydze i na Łotwie.
Bilety/ Informacje:
- Data: 25 października 2019 r. godz. 19:00
- Bilety: I sektor - 45 zł (normalny), 40 zł (ulgowy, grupowy), II sektor - 40 zł; 230 zł (karnet) >> KUP BILET <<
- Bilety grupowe przy zakupie co najmniej 10 biletów
- Bilety w cenie 1 zł dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych
- Informacje i rezerwacje: Kasa CSM czynna:
- od pon. do pt. w godz. 10:00 - 20:00,
- w weekendy w godz. 15:00 - 20:00
- ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04
- Rezerwacja biletów ważna 3 dni
KUP BILET
DOŁĄCZ DO WYDARZENIA - Szeherezada/ Medea - Opera Śląska - Scena Otwarta