Spektakle

Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”

Scena Otwarta, Scena Otwarta

Kielecki Teatr Tańca

Dwa przedstawienia oparte na utworach baletowych węgierskiego kompozytora Béli Bartóka – "Drewniany Książe" w choreografii Elżbiety Pańtak oraz "Cudowny Mandaryn" w choreografii Grzegorza Pańtaka.

Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”

Kielecki Teatr Tańca

19 października 2019 r., godz. 19:00

Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA

 

Balet "Drewniany Książe" to wysnuta z węgierskich baśni ludowych treść oraz prosty ludowy morał, głoszący zwycięstwo szczerego uczucia nad samolubstwem i próżnością. To baśń, opowiadająca o Księżniczce, która odrzuca miłość Księcia. Książę, chcąc zdobyć jej serce, wykazuje się męstwem, przezwycięża przeszkody, wyrastające przed nim w drodze do niej. Przeszkody to: gęsty las, rwący potok. Walcząc z żywiołem wody, Książę ukazuje niezainteresowanej jego poświęceniem Księżniczce koronę na kiju. Wróżka wyczarowuje z kija postać ludzką w koronie, w której zakochuje się Księżniczka. Panna odkrywając, że żywi uczucia nie do osoby ale do drewnianej kukły, popada w rozpacz i szuka prawdziwego Księcia, który otoczyłby ją opieką i wziął w ramiona podczas burzy, wywołanej przez Wróżkę. Refleksja Panny ma być dowodem, iż zrozumiała swój błąd i pragnie prawdziwej, a nie złudnej miłości.

"Drewniany Książę" w choreografii Elżbiety Pańtak wynika z autorskiego pomysłu ruchowego na współczesny balet modern-jazzowy z zapisaną w libretcie listą głównych postaci: Księcia, Księżniczki i Wróżki. Akcja jednakże rozgrywa się w czasach dzisiejszych. Książę to telewizyjny celebryta, Księżniczka jest zwykłą dziewczyną, pracującą w kwiaciarni. Wróżka to matka, która jest właścicielką kwiaciarni. Drewnianego Księcia symbolizuje drzewko bonsai, które jest urzeczywistnieniem wyobrażonej miłości. Dramaturgię z freudowskim kontekstem naszkicował Michał Znaniecki, konstruując psychologiczne studium dorastania i konflikt między matką i zakochaną córką. We współczesnej wersji tego spektaklu śledzimy proces odkrywania silnych emocji, jakie kierują naszym życiem, dążenia do realizacji pragnień oraz faktów jakie te emocje tworzą w relacjach międzyludzkich.

  • choreografia, kostiumy: Elżbieta Pańtak
  • libretto: Béla Balázs
  • muzyka: Béla Bartók
  • dramaturgia: Michał Znaniecki
  • scenografia: Luigi Scoglio
  • reżyseria, światła, projekcje: Bogumił Palewicz
  • film: Maria Łozińska

  • obsada: Tomasz Słomka, Arkadia Ślósarska, Joanna Polowczyk, Anna Szczotka, Małgorzata Ziółkowska, Marta Starostecka, Kacper Czyż, Daniel Pustelnik, Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Izabela Zawadzka, Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Sandra Zybała, Małgorzata Boruń

 


Wersja "Cudownego Mandaryna" zrealizowana dla Kieleckiego Teatru Tańca przez Grzegorza Pańtaka zawiera założenia oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu widzenia poszczególnych postaci baletu przez choreografa i chęci utrzymania napięcia emocjonalnego tego dramatycznego baletu. Współczesny język tańca daje dziś możliwość kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf jak i wykonujący role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.

„Scena przedstawia ciemny zaułek w wielkim mieście i fragment wnętrza opuszczonego atelier, gdzie gnieździ się szajka złoczyń­ców. Złoczyńcy wysyłają Dziewczynę na ulicę, by zwabiała mężczyzn. Pierwszym, którego Dziewczyna sprowadza, jest Stary Mieszczanin. Złoczyńcy obrabowują go i mordują, a zwłoki wrzucają do otworu w podłodze. Następ-ną ofiarą jest młody Student, którego ubóstwo ratuje od śmierci: widząc jego puste kieszenie, złoczyńcy wypędzają go. Wreszcie Dziewczyna zwabia egzotycznego cudzo-ziemca w bogatym chińskim stroju. Złoczyńcy ukrywają się, a Dziewczyna kusi tańcem obojętnego Mandaryna. Nagle w mężczyźnie budzi się gwałtowne pożąda­nie; chce zdobyć Dziewczynę, przerażoną tym wybuchem na­miętności. Gdy ucieka ona od Mandaryna, wychodzą z ukrycia złoczyńcy. Usiłują zabić dziwnego gościa, zadają mu ciosy nożem, duszą, wieszają, wrzucają pod podłogę, lecz za każdym razem ów dziwny czło-wiek podnosi się i gnany nieprzytomnym pożądaniem, dąży ku Dziewczynie. W niej zaś budzi się litość i wzruszenie. Gdy wreszcie Mandaryn ją zdobywa, los jego wypełnia się - umiera w ramionach Dziewczyny. Użyta w tytule nazwa dostojnika chińskiego nie posiada realnego odpowiednika w treści baletu. Ponieważ jednak wiąże się z nią pojęcie władzy, głębokiej wiedzy i siły duchowej, zastosowano ją symbolicznie jako określenie cech głównej postaci, istoty niemal nadludzkiej i tak długo nieśmiertelnej, dopóki nie ulegnie namiętności. Akcja baletu rozgrywa się w nieokreślonym miej­scu i czasie, lecz osadzenie jej w środowisku wielkomiejskich mętów społecznych wiąże ów balet z każdą epoką. Wystawiony po raz pierwszy 28.11.1926 w Kolonii, w chor. H. Strohbacha, Cudowny Mandaryn zdjęty został po premierze na skutek protestów, jakie budziło jego drastyczne libretto. Muzyka była jednak nadal wykonywana w formie suity na estradach całego świata. Pełna niezwykłego napięcia dramatycznego, ostrych spięć dynamicznych i kontrastów, pulsująca rytmem i drapie­żną pasją muzyka Bartóka czyni z tego baletu jeden z najbar-dziej emocjonalnych, ekspresyjnych utworów scenicznych. W reali­zacji budapeszteńskiej choreograf stosował się ściśle do udzie­lanych mu osobiście wskazówek kompozytora, toteż inscenizacja ta uważana jest za najbliższą intencjom Bartóka.”

/Libretto za Ireną Turską, "Przewodnik baletowy"/

 

  • choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak
  • libretto: Menyhért Lengyel
  • muzyka: Béla Bartók
  • scenografia: Luigi Scoglio
  • reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz
  • film: Maria Łozińska

  • obsada: Małgorzata Kowalska, Mateusz Wróblewski, Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski, Tomasz Słomka, Dawid Pieróg, Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka,Małgorzata Ziółkowska, Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska

 

  Spektakle przedstawiane w ramach projektu Polskiej Sieci Tańca


Bilety/ Informacje:

  • Data: 19 października 2019 r. godz. 19:00 
  • Bilety: 40 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 230 zł (karnet)
  • Bilety w cenie 1 zł dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych
  • Informacje i rezerwacje: Kasa CSM  czynna:
    • od pon. do pt. w godz. 13:00 - 20:00,
    • w weekendy w godz. 15:00 - 20:00
    • ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04
    • Rezerwacja biletów ważna 3 dni

 

Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Scena Otwarta 2019. Spektakle „Drewniany Książe” i „Cudowny Mandaryn”
Cudowny Mandaryn
Cudowny Mandaryn
Cudowny Mandaryn

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.